الشيخ محمد علي اسماعيل پور القمشهاى
113
الدلائل الظاهرات (استفتائات واستدلالات)
سؤال 242 . زنى را به شرط بكارت عقد كردهاند بعد از عقد معلوم شده كه باكره نبوده است به شوهر گفته اگر افشاء اين امر نكند مهريه خود را به او ببخشد مدتى بر اين منوال گذشته آيا مرد حق فسخ نكاح را دارد يا خير يعنى آيا حق فسخ فورى است يا خير ؟ جواب : به نظر اينجانب تخلف بكارت بنابر احتياط واجب موجب فسخ نمىشود اگر چه بعضى فرمودهاند بنابراين خيارى نيست تا نوبت به فوريت و تراخى برسد فقط مرد مىتواند زن را طلاق دهد و مهرالمسمى تبديل به مهرالمثل مىشود و اگر مهرالمثل كمتر است از مهرالمسمى همان مقدار را بايد بدهد و غالباً در موردى كه بكارت با وطى زايل شده باشد چنين است و اگر با مثل پريدن دختر در حال ورزش مثلًا بكارت رفته است تفاوت مهرين نادر است . ولى بنابر قول بعضى كه تخلف بكارت را موجب خيار فسخ دانستهاند مثل مرحوم آيت الله بروجردى در رساله عمليه خود خيار آن فورى است چون اعاده اجماع شده « 1 » بر فوريت خيار در عيوبى كه مسلم است كه موجب فسخ است و شايد اين اجماع مستند به قانون عقلايى است كه اگر كسى اختيار دارد بايد اول از آن استفاده كند بنابراين اگر اول راضى شد و بعداً بخواهد فسخ كند نمىتواند بلى طلاق با شرايط مانعى ندارد . بنابراين فوريت در اينجا هم به نظر اقرب است . سؤال 243 . بيمارى ايدز از بيماريهاى خطرناك است كه تاكنون درمانى براى آن يافت نشده است . اين بيمارى مسرى بوده و بيشتر از طريق مقاربت جنسى منتقل گرديده و حتى به جنين در رحم مادر نيز سرايت مىكند . آيا اين بيمارى با توجه به خطرات خانمان سوزش و مسرى بودن كه موجب اضرار زن به شوهر يا بالعكس مىگردد ، موجب فسخ عقد زوجين مىشود يا خير ؟ جواب : بيمارى ايدز مجوز فسخ عقد نكاح يا انفساخ آن نمىشود . بلكه اگر زن مبتلا به بيمارى
--> ( 1 ) صاحب جواهر ، در جلد 30 ص 343 ادعاى اجماع فرمودهاند .